måndag 5 november 2012

Bibliotek utifrån

De flesta bibliotek jag tycker om tycker jag om insidan av, det är i alla fall den jag tänker mest på. Stockholms universitetsbibliotek gör ju ingen speciellt glad att titta på, men har en utmärkt samling engelsk skönlitteratur som också finns som hemlån. Men det finns också undantag – bara att cykla förbi Carolina Rediviva gör mig glad, liksom Stockholms fina stadsbibliotek och Luleå stadsbiblioteks modern fasad.

Sen finns det som spelar i en helt egen liga: se här på Kansas City library:

När ska de svenska biblioteken ta över? Tänk er bara den roliga diskussionen kring urvalet! Kansas City Library sägs också ha haft en reklamkampanj när de här biblarna körde runt. Jag gillar speciellt "kapten Ahab's fish truck" – och detta trots vad jag tycker om Moby Dick, som ni väl vet:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar