lördag 22 september 2012

Bokblåst!

Men vad fasen, nu gick jag på den igen. Jag tycker ju inte att det är roligt med parodier, och jag vet det, innerst inne. Men jag stod på flygplatsen, jag hade slut på böcker (och ni vet hur konstig jag blir i huvudet då), och försökte hitta något. Inget var roligt, utbudet litet och jag ville ha något trevligt och snabbt som ändå inte var knallrosa. Så ramlade jag på den här, och föll för omslaget (ja, ytlig, jag säger ju det). Naivt tänkte jag att det kanske var lite som en brittisk pusseldeckare ändå. Men det är en parodi på en. Det vill säga, man tar en genre som är populär, eller som man tycker om, och sedan skriver en sämre författare, användandes sämre språk, en historia utan charm, med fånig handlig (ursäkt – 'rolig') och lägger in grova sexskämt. Detta är alltså humorn. We are not amused



Nästa gång ni ser mig stå där i bokhandeln, ruska om mig och påminn mig strängt: filmer som ska vara roliga är inte roliga. Böcker som ska vara roliga är inte roliga. jag skrattade mer när jag läste Middlemarch.

Uppdatering: Och nej, i tröttheten och förvirring förstod jag inte att det var den nya J.K. Rowling som parodierades. Det borde annars ha varit en varningsklocka... Inte för att hennes nya bok inte skulle vara bra, utan för att det krävs en författare som Rowling för att parodin ska släppas så snabbt, oavsett kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar