söndag 9 september 2012

Skriva jämfört med att läsa

Idag fick jag en av mina första ordentliga avslag av något jag skrivit. Det sved, och satte också fingret på något jag känt allt starkare det senaste året: att jag har börjat bli bättre på att läsa än att skriva.

När det gäller läsandet har jag kunnat prestera. Jag läser fort och smala liksom breda ämnen och böcker. Det senaste året har jag gett mig på ambitiösa projekt (läs Nobelprojektet) och ändå fullföljt dem, jag har imponerat och jag har levererat. Jag känner att jag har kunnat läsa och förstå allt mer avancerade texter.

Med mitt skrivande har det varit tvärtom. Det blir bara allt mer förvirrat, allt mer kopplat till prestationsångest. Kvalitén på det som kommer ut blir ojämn, och till och med jag kan se att det inte blir speciellt bra.

Jag får hela tiden höra att jag har potential, att jag är duktig och att jag är en ung lovande forskare. Men det jag presterar har inte haft någon hög kvalitet, och nu börjar jag känna att den frustration jag länge känt får ett allt starkare drag av panik. När ska jag jag sluta vara 'lovande' utifrån vad jag potentiellt skulle kunna göra, och istället lyckas börja leverera högkvalitativa texter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar