onsdag 18 april 2012

Boklös och rådlös

Jag har så svårt för att stå boklös i livet. Jag minns när jag åkte transsibiriska järnvägen med en vän, och halvvägs genom Sibirien hade jag slut på läsning. Jag hade läst mina böcker. Jag hade läst hennes böcker. Och jag hade gått fram och tillbaka i tåget på jakt efter någon som inte såg rysk ut, i hopp om att byta till mig något att läsa. Jag föråt mig på matsäcken. Jag ville spela sänka fartyg med min väninna. Jag lyssnade på musik och sov. Jag hoppade upp och ner av tristess och frustration. Och Sibirien är stort, stort...

Så dags som vi kom till Moskva var min vän så frustrerad att hon marscherade mig till första bästa bokhandel och sa åt mig att köpa något tjockt och tråkigt som räckte länge (det blev "Wives and Daughters" av Elisabeth Gaskell, som verkligen uppfyllde båda delar). En bokmal utan bok är bara som en liten mask.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar