måndag 16 april 2012

En jerka om Alice Munro

Bokbloggaren Annika har dragit igång en bokbloggsjerka, för att den som tycker om sådana bloggar kan hitta till fler som skriver om böcker och läsande - och jag är ju inte den som är den. Temat är att rekommendera nordamerikanska författare, och jag är inte så mycket för att rekommendera författare som helhet (vem som njuter av att läsa vad och när beror på så mycket mer än bara bokens 'objektiva' kvalitet). Men Alice Munro passar så många, så ofta.

Det jag tror är anledningen till det nämns i Jonathan Franzens utmärkta inledning till novellsamlingen "Runaway": det handlar om människor. Människor, människor, människor. Vad som påverkar, gör och definierar oss i relation till de vi älskar och lever med. Och då tycker jag ju egentligen inte ens om noveller.

1 kommentar:

  1. Har en samling noveller av henne i olästapocketarsomjagsparartillettbratillfällehyllan. Men, inte trodde jag att hon såg ut så där! Konstigt.

    SvaraRadera