fredag 13 april 2012

Hunger efter hungerspelen

Häromdagen såg jag Hungerspelen-filmen, och blev så förtjust. Den har ifrågasatts om den verkligen kan räknas som en feministisk historia, men jag tänker inte gör det så svårt. Hon är kick-ass, och får lov att vara det – till och med den obligatoriska kärlekshistorien är mångbottnad. Jag är en entusiastisk läsare av fantasy och sci-fi, men det är sällan som kvinnorna i de populära böckerna i den här genren ens passerar Bechdel-testet. Jag har läst så mycket fantasy med riktigt trötta, stereotypa kvinnliga karaktärer. Kan vi inte till en början se det här som ett steg i rätt riktning, snarare än att diskutera huruvida fundera över om hon kom hela vägen? Jag önskar att jag om trettio år se tillbaka på det här och tänka 'Ha, hade vi inte kommit längre än så'? Tills dess är det jag och Katniss.



Fylld av läslusta beställde jag alltså bums alla tre böckerna, och såg fram emot att hetsläsa dem över helgen, innan jag officiellt får börja på nästa bokcirkelbok. Och nu fick jag meddelandet från Adlibris om att böckerna är slut hos deras leverantör. Slut! Får man gör så mot en hungrande hungerspelsläsare? Var är ens pilbåge när man behöver den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar