onsdag 25 april 2012

Packa böcker

Jag ska snart ut och resa igen, och det är ständigt samma dilemma vad man ska packa. Vad är jag sugen på att läsa just nu? På planet? Läsa där? Kommer det vara samma sak, eller vill jag har några olika att växla mellan. Och den alltid lika brännande frågan - hur många böcker behövs för att man inte ska stå utan? Vissa resor tror man att det ska bli massor av tid att läsa, och så kommer man hem halvvägs genom den första. Och sen är plötsligt planet fem timmar försenat och man sitter där med en Agatha Christie som räcker i en kvart.

Jag läser allra mest på resande fot: på bussen, på tåget, på tunnelbanan och på flyget. Och framförallt läser jag väntandes på alla dessa färdmedel. Det är den sorgliga anledningen till att jag har så få inbundna böcker, och att jag läst så få av de inbundna böcker som jag har, trots att de är så vackra. Jag orkar helt enkelt aldrig bära med mig dem.

Så vad tror ni? Tre böcker – en tjock och tung bok som backup, någon tunnis som uppmuntran att börja med, och något mysigt om resan blir jobbig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar