torsdag 3 maj 2012

Böcker om böcker



Jag tycker otroligt mycket om metaböcker, alltså böcker som handlar om böcker. Det är också roligt att läsa om folk som skriver, men det ger mig alltid lite ångest över att jag just nu läser istället för att skriva. Böcker om böcker är något annat. Då känner jag bara att de är jag och böckerna i lång mysig gemenskap.

En tio-i topplista skulle kunna inkludera:
- 84 Charing Cross Road, Helene Hanff (en manisk omläsare från USA importerar böcker från England)
- A Novel bookstore, Laurence Cossé (entusiaster som öppnar bokhandel för endast bra böcker)
- The Bookshop, Penelope Fitzgerald (gammal tant öppnar bokhandel i tjurig liten by)
- Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap, Mary Ann Shaffer (skamlös feelgoodbok om en läsecirkel)
- The Journal of Dora Damage, Belinda Starling (spännande och läskigt om att binda in böckerna på 1800-talet)
- Var är Jane Eyre, Jasper Fforde (underbar alternativ verklighet där litteraturen blivit politik)
- Allt, Martina Lowden (för att påminnas om att böcker om böcker kan se ut på alla möjliga sätt)
- The Possessed, Elif Batuman (om att tycka om ryska romanförfattare lite för mycket. Och om Uzbekiskt bröd)
- Vindens skugga, Carlos Ruiz Zafón (rysande spännande om vad en bok kan ställa till med)
- Jane Austen Book Club, Karen Joy Fowler (inte så lite för att jag är kär i Grigg)

2 kommentarer:

  1. När jag började läsa så väntade jag mig mer eller mindre att hitta Jorge Luis Borgès på den här listan. Inte läst eller inte en favvis?

    SvaraRadera
  2. Ah, bra tänkt! Har läst, men inte tillräckligt mycket - jag gillar honom, men han är inte en favorit. Den här listan får nog en uppföljare innan alltför länge...

    SvaraRadera