söndag 6 maj 2012

Om att köpa böcker

Det finns två sätt som jag går in i bokhandlar på. Antingen så vill jag läsa något, men jag vet inte vad. Då gäller det att bokhandeln är inspirerande. Det är som att gå omkring i en godisbutik och vela. Vill jag ha det här? Näää... Lakrits, nej, choklad, nej. Kanske man borde ta en frukt istället? Det här borde jag välja men vill inte.

Eller så är det något speciellt jag är sugen på, något jag sådär tvärvillha. Då rusar jag in, och för det allra mesta är svaret nej. Tyvärr, den har vi inte. Även om folk är trevliga och erbjuder sig att beställa den (om den inte är ur tryck, vilket ju är ofta nog). Då har jag redan förlorat fart i min önskan, och övergår till stadiet ovan, det planlösa drivandet mellan hyllorna. När jag är sugen på något speciellt slutar det för det mesta på stadsbiblioteket. O, våra underbara stadsbibliotek! För där står den för det mesta och väntat på mig, den där boken jag blev sådär slagen av att jag ville läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar