söndag 20 maj 2012

Portugisiska biblioteksdrömmar

Det har inte ens regnat hela söndagen, som i Philippe Delerm, men jag känner mig trist och grå trots att solen skiner. Maj kan vara besvärlig ibland, eftersom jobbet fortsätter fastän vädret säger ledigt. Det får mig att drömma mig bort. Självklart till varma stränder och sol, men också bara till lite enklare och gästvänligare ställen... som ett bibliotek, till exempel. Som ni anat så har jag en fäbless för vackra bibliotek, och jag har också tagit mig till några stycken. En dag ska dock lyckas ta mig till Coimbra i Portugal, och det här underbara universitetsbiblioteket.

Jag har varit i Portugal, men då kom jag aldrig till just Coimbra, och missade därför biblioteket. Det grämer mig fortfarande en del. Tills vidare är det min bakgrundsbild på datorn, så att man ändå vi skärmen kan få del av den lugn och (att det här skulle fungera är kanske mer en önskedröm) den arbetsro som ett gammalt, vackert bibliotek ger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar